بافت قدیم بوشهر

 بافت قدیم بوشهر یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر بوشهر است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این بافت متشکل از محله های بهبهانی، کوتی، دهدشتی و شنبدی می باشد و در دل شهر بوشهر واقع شده است. می توان گفت بافت قدیمی بوشهردر میان انواع بافت های مسکونی ایران یکی از خاص ترین و جالب ترین ها است. در این قسمت از شهر بوشهر بناها و عمارت های متعددی وجود دارد که اکثرا مربوط به دوره حکومتی نادرشاه افشار هستند. با مجله مستر بلیط همراه باشید تا بیشتر با بافت تاریخی بوشهر آشنا شوید.

بافت قدیمی بوشهر - سایت گردشگری ایران

تاریخچه

بافت قدیم شهر بوشهر در راس جزیره مثلث شکل بوشهر واقع شده است و در کنار خلیج فارس قرار دارد. در گذشته نام گذاری محلات معمولا بر اساس قومیت هایی که در هر محله زندگی می کردند انجام می شد و هر محله یک بزرگ داشت و بر همین اساس بافت قدیم بوشهر به چهار محله بهبهانی، دهدشتی، کوتی و شنبدی تقسیم بندی شد. این ناحیه از شهر بوشهر در فضایی به مساحت 38 هکتار به وجود آمده بود و بالغ بر 1000 خانه زیبا و خاص در آن واقع شده بودند که سبک به کار رفته در ساختمان های بافت سنتی در تمامی آن ها به چشم می خورد.

مورخان معتقد هستند که بافت قدیمی شهر بوشهر قدمتی دیرینه دارد و به زمان  حکومت نادر شاه افشار باز می گردد. در واقع در آن زمان که بوشهر از یک روستای کوچک ماهیگیری  در اثر تاسیس پایگاه دریایی نادرشاه در خور شرقی بوشهربه بندری بزرگ و مهم تبدیل گشت. پس از این ماجرا روز به روز بندر بوشهر پیشرفت نمود و در دوره زندیه به دلیل نزدیکی به شیراز به عنوان پایتخت اهمیت بیشتری پیدا کرد. دوره قاجاریه را می توان دوره اوج قدرت و شکوه بوشهر دانست، زیرا در آن دوره بوشهر به عنوان دروازه ورود ملل مختلف به ایران محسوب می شد و نقش تاثیر گذاری داشت.


نقشه و معرفی بخش های مختلف

در بافت قدیمی شهر بوشهر بناها و عمارت های مختلفی وجود داشت که قدمت برخی از آن ها به دو قرن و نیم پیش باز می گشت. از جمله بناهای موجود در بافت قدیمی بوشهر می توان به عمارت های باشکوه و زیبا، اماکن مذهبی از جمله مساجد، کلیسا و حسینیه ها، ساختمان کنسولگری کشورهای مختلف، کوچه های زیبا و خاص، بازار قدیمی و سنتی شهر، آب انبارها و خانه هایی با معماری مطابق با بافت سنتی شهر و ... اشاره نمود.

https://mrbilit.com/mag/the-old-texture-of-bushehr/

Comments