میدان مارکار

یزد یکی از شهرهای کویری ایران است که جاذبه های گردشگری و توریستی زیادی در آن یافت می شود. این شهر را با بادگیرها، آب انبارها و مردم با اصالت و متمدنش می شناسند. معماری کهن ایرانی از دیر باز تا کنون، به خوبی در بافت شهری و روستایی این شهر حفظ شده و همین امر باعث جذب مسافران زیادی از سراسر ایران و حتی کشورهای خارجی به آن شده است. یکی از همین جاذبه ها که علاوه بر زیبایی، معماری قابل توجه ای هم دارد، میدان مارکار یزد همراه با ساعت بزرگ مستقر در آن می باشد. نام این ساعت از اسم "پشوتن‌ جی دوسابایی مارکار"، که هزینه ساخت این سازه را بر عهده داشته گرفته شده است.

نه تنها این میدان، بلکه هزینه احداث دبیرستان مارکار و پرورشگاه مارکار را نیز همین فرد خیر تقبل کرده که اصالتاً از زرتشتیان هندی تبار می باشد. جالب اینکه بدانید پس از گذشت سال ها از تاسیس این مراکز، هزینه های جانبی آنها از موقوفات پشوتن‌ جی دوسابایی مارکار تامین می شود. در خصوص این میدان و ساعت موجود در آن شایعاتی به گوش می رسد مثلا: در پی سازه قدری طلا وجود دارد که هر گاه ساعت نیاز به مرمت داشته باشد از آن استفاده گردد. چنانچه قصد دارید به این استان سفر کنید شاید بهتر باشد، پیش از هر کاری اطلاعات لازم در خصوص گردشگری و مکان های دیدنی یزد را از مجله مستر بلیط دریافت نمایید.

تاریخچه

شهرداری استان یزد در سال 1313 قصد داشت به منظور گرامیداشت شاعر عالیقدر ایرانی، ابوالقاسم فردوسی ساعت بزرگی بسازد. در مرحله اول ساعت مورد نظر در میدان پهلوی ساخته شد اما با گذشت مدت کوتاهی مخالفت ها بر سر قرار گیری آن در این میدان آغاز گردید و در نهایت منجر به تخریب آن شد. دو سال بعد یعنی سال 1315 شهرداری یزد در خصوص استقرار ساعت فردوسی به این نتیجه رسید که آن را در میدان مارکار در نزدیکی دبیرستانی به نام همین میدان جایگیر کند. مراحل ساخت ساعت مارکار که برخی آن را ساعت فروسی می خوانند، در مورخ چهارم آبان ماه سال ۱۳۲۱ به اتمام رسید. نام این اثر زیبا را در فهرست ثبت شده ملی می توان دید. نکته جالب اینکه عقربه های ساعت این میدان برخلاف جهت حرکت ماشین ها است.

https://mrbilit.com/mag/markar-square/

Comments