چگونه یک چشم‌انداز تیمی موفق خلق کنیم

در مقاله “چگونه یک چشم‌انداز تیمی موفق خلق کنیم” به این می‌خواهیم بپردازیم که چگونه می‌توانیم یک مسیر مشخص و معین برای رسیدن به موفقیت طراحی کنیم. چشم‌انداز یعنی تصویری که شما برای آینده کسب‌وکارتان در نظر گرفته‌اید.

هر کسب‌وکاری با توجه به انتظاراتی که صاحبان و سرمایه‌گذاران آن دارند نیاز به چشم‌اندازی متناسب با نوع فعالیت خود دارد. این چشم‌انداز می‌تواند الگوهای منحصر به فردی مختص به خود آن کسب‌وکار را داشته باشد ولی برای داشتن چشم‌انداز باید چند موضوع کلی را در نظر گرفت که در این مقاله تلاش می‌کنیم به اختصار این موارد را توضیح دهیم.

 

how to create a successful team vision 01 - چگونه یک چشم‌انداز تیمی موفق خلق کنیم

چشم‌انداز تیمی موفق و جایی که در آن هستیم

اولین نکته‌ای که برای یک چشم‌انداز باید مورد توجه قرار گیرد این است که مشخص کنید شرکت شما در حال کجا قرار داد. به عنوان یک کارآفرین، مدیر و یا رهبر کسب‌وکار باید بتوانید شناخت خوبی از جایگاهی در حال حاضر در آن هستید داشته باشد.

یعنی تمامی جوانب کسب‌وکار خودتان را به خوبی شناخته باشید، جوانبی در زمینه مشتریان، بازار، منابع انسانی، استراتژی‌های بازاریابی، مالی و بسیاری دیگر از موارد که می‌تواند در این لیست قرار گیرد.

وقتی شما بدانید که در چه جایگاهی قرار دارید، به سهولت می‌توانید به جایگاهی که مدنظرتان هست برسید. و اگر ندانید که در چه جایگاهی قرار دارید قطعاً نمی‌توانید مسیر و هدف نهایی خود را مشخص کنید. مانند کشتی که در دریا گم شده است و نمی‌داند که در کجا قرار دارد. و وقتی نداند کجاست نمی‌تواند مسیر خود را تعیین نماید.

 

how to create a successful team vision 02 - چگونه یک چشم‌انداز تیمی موفق خلق کنیم

چشم‌انداز تیمی موفق و جایی که به سمت آن می‌رویم

دومین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که بدانید کجا می‌خواهید بروید. وقتی ندانید کجا می‌خواهید بروید چگونه می‌توانید مشخص کنید که از کدام طرف بروید.

جایی که می‌خواهید بروید، هدفی است که برای کسب‌وکار خود در نظر گرفته‌اید. اگر به فکر این هستید که در کسب‌وکار خود پیشرفت کنید باید این اهداف را کاملاً مشخص و خورد شده در نظر بگیرد. اهداف کوچک و خورد شده دست یافتنی‌تر هستند. پس از رسیدن به هر هدف باید هدفی دیگر را مشخص کنید. این‌گونه می‌توانید به ترتیب تمامی اهداف خود را یکی‌یکی به دست آورید.

فهرستی از اهدافی که می‌خواهید در هر یک از جنبه‌های کسب‌وکار خود به دست آورید را باید تهیه کنید و آن‌ها را در اختیار قسمت‌های مربوطه قرار دهید. این‌گونه آن‌ها می‌دانند که هر بخش به دنبال چه چیزی است و هدف نهایی تیم چه می‌خواهد باشد.

مثلاً برای واحد بازاریابی مشخص می‌کنیم که در طول یک ماه آینده باید در چند رسانه اطلاع‌رسانی تبلیغات کنیم و چه دستاوردی از این تبلیغات مورد انتظار است.

به خاطر داشته باشید بهترین چشم‌اندازها به صورت جمعی و در تیم طراحی می‌شود و صرفاً یک مدیر نمی‌تواند به‌تنهایی چشم‌اندازی مناسب طراحی کند. بکارگیری نظرات دیگران می‌تواند نقش بسزایی در بهبود کیفیت چشم‌انداز داشته باشد.

 

how to create a successful team vision 03 - چگونه یک چشم‌انداز تیمی موفق خلق کنیم
چشم‌انداز تیمی موفق و چگونگی رسیدن به آنجا است

اگر بدانید کجا هستید و کجا می‌خواهید بروید، به راحتی می‌توانید مسیر را هم مشخص کنید. شما توانسته‌اید جایگاه فعلی خود را مشخص کنید و مهم‌تر از آن توانسته‌اید جایی که می‌خواهید بروید را هم مشخص نمایید. حال وقت آن است که به طرح‌ریزی مسیر و چگونگی رسیدن به جایی که مدنظر خود دارید بپردازید.

جلسات طوفان فکری با همکاران برگزار کنید و برای هر یک از چشم‌اندازهای که مشخص کرده‌اید به دنبال یک‌راه و مسیر باشید. بهترین افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند که چشم‌اندازی دست یافتنی طراحی کنید، اعضای تیم و کارکنانتان هستند. زیرا آن‌ها مستقیماً با آن موضوع درگیر هستند. پس از جمع‌آوری تمامی نظرات می‌توانید به تصمیم‌گیری بپردازید و چشم‌انداز نهایی را مشخص نمایید.

 

how to create a successful team vision 04 - چگونه یک چشم‌انداز تیمی موفق خلق کنیم

چشم‌انداز تیمی موفق و مسیری که به آنجا می‌خواهید برسید

در اغلب موارد هنگامی‌که در یک کسب‌وکار می‌خواهند چشم‌اندازی طراحی کنند، فقط به منافع کسب‌وکار می‌اندیشند. اینکه این چشم‌انداز در نهایت چه چیزی برای آن کسب‌وکار خواهد داشت. قطعاً این موضوع، موضوع بسیاری عالی است که مشخص کنید کسب‌وکارتان به کجا خواهد رفت. تنها یک ایراد بزرگ دارد.

بزرگ‌ترین ایرادی که می‌توان به این‌گونه چشم‌اندازها گرفت این است که به‌هیچ‌وجه شخصی‌سازی نشده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانی، شخصی‌سازی چشم‌اندازی می‌تواند یک نیروی محرک بسیار قوی برای رشد کسب‌وکارتان باشد.

اجازه بدهید که کمی بیشتر در مورد شخصی‌سازی صحبت کنم. تمامی اعضای تیم و کارکنان شما، تنها برای امرارمعاش با شما همکاری نمی‌کنند. بلکه آن‌ها می‌خواهند در جایی که هستند پیشرفت کنند. آن‌ها دوست ندارند همان جایگاه بدو ورود به شرکت را همیشه داشته باشند.

اگر در طراحی چشم‌انداز کسب‌وکار خود بتوانید برای تمامی افراد تحت هدایت و رهبری خود، یک چشم‌انداز شخصی داشته باشید می‌توانید با اطمینان و قدرت بیشتر به اهداف خود دست‌یابید. تنها کافیست آینده کسب‌وکار آن‌ها و دستاوردهای شخصی آن‌ها از چشم‌انداز شرکت را برایشان تصویر نمایید.

 

how to create a successful team vision 05 - چگونه یک چشم‌انداز تیمی موفق خلق کنیم

چشم‌انداز تیمی موفق و رمزی برای خلق یک چشم‌انداز 

رمز و راز خلق یک چشم‌انداز برای هر کسب‌وکاری در تفکرات مدیران، رهبران و کارکنان آن کسب‌وکار نهفته است. یعنی اینکه چگونه بنگرید، چگونه فکر کنید و چگونه عمل کنید.

در این بخش از مقاله می‌خواهم به شش نکته یا شش رمز دست‌یابی به یک چشم‌انداز متناسب با هر کسب‌وکاری را بیان کنم. نکاتی که در عین سادگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.


۱-مرتبط بودن

چشم‌انداز باید مرتبط با تمامی واحدهای کسب‌وکار باشد و تنها مختص به یک واحد نباشد. یعنی به‌گونه‌ای طرح‌ریزی شود که تمامی واحدها با آن درگیر شوند و عملکرد یک واحد بتواند بر واحد دیگری تأثیرگذار باشد. این‌گونه تمامی واحدها یکدست و به صورت واحد ارتقاء پیدا کرده و رشد می‌کنند.

 

۲- یکتا بودن

چشم‌انداز کسب‌وکارتان فقط باید چشم‌انداز مختص به شما باشد. یعنی به‌گونه‌ای طرح‌ریزی شود که تنها برای شما بکار گرفته شود. چشم‌اندازی که به درد هر کسب‌وکاری بخورد چشم‌انداز مناسبی نیست. اگر هم‌چین چیزی طراحی کردید، احتمالاً کسب‌وکار خود را به خوبی نشناخته‌اید.

 

۳- گسترش‌پذیر بودن

چشم‌انداز باید به‌گونه‌ای باشد که در عین واقع‌بینانه بودن، مقداری هم بلند پروازانه باشد. یعنی نگاهی فراتر از آینده کوتاه‌مدت را بتواند به تصویر بکشد. تصویری که قابل دست‌یابی و اندازه‌گیری باشد. تصویری که بلند پروازانه و واقع‌بینانه باشد. مثلاً به خود نگویید که می‌خواهید تا پایان امسال فروشتان را بیشتر کنید، بگویید که می‌خواهید مقدار فروش را ۱۰ درصد بیشتر کنید.

 

۴- ساده بودن

حفظ کردن یک جمله ساده و کوتاه راحت‌تر است یا یک جمله بلند و پیچیده؟  قطعاً جمله ساده و کوتاه. چشم‌انداز هم باید ساده و در عین حال کوتاه باشد. چشم‌اندازی که نتواند توسط تمامی کارکنان به خاطر سپرده شود چشم‌انداز مناسبی نیست. اگر چشم‌اندازی بزرگ دارید آن را کوچک و قابل‌فهم برای همگان کنید.

 

۵- فوراً عملی شود

چشم‌اندازی که نیاز به بررسی و تحقیق، پس از صدور داشته باشد چشم‌انداز مناسبی برای کسب‌وکار شما نیست. چشم‌انداز باید بعد از صدور قابل‌اجرا و اندازه‌گیری باشد. باید بدانید که چه باید بکنید و چه نباید بکنید. باید سریعاً بر اساس چشم‌انداز خود عمل کنید و بدانید چه وقت به آنجا می‌رسید.

 

۶- انجام‌شدنی باشد

چشم‌انداز باید در عین سادگی قابل انجام باشد. یعنی هر فردی باید بداند که این چشم‌انداز چه معنایی برای او خواهد داشت و او چه کار باید بکند. همچنین باید کل مجموعه بدانند که این چشم‌انداز چه تأثیری بر روی سرمایه‌گذاری، تصمیم‌گیری، حقوق و پاداش خواهد داشت.

 

Comments